Ha LinkedIn-re beléptél mostanában, valószínűleg hallottál a szeptemberi fellendülésről. Ha ez az elnevezés új számodra, lehet, hogy azt gondolod, hogy az inflációs felfutással vagy az iskolakezdési forgalommal kapcsolatos. De sajnos, ahogyan én is voltam, tévednél.
Karrier- és pénzügyi íróként ez a kifejezés nem volt része a szókincsemmnek, ezért ezt a baklövést lehetőségként vettem arra, hogy megismerjem a szeptemberi fellendülés minden apró részletét. Miután alaposan áttanulmányoztam a Google-t, néztem pár TikTok-ot, és konzultáltam egy karrier szakértővel, fel vagyok fegyverezve a szeptemberi fellendülés CliffsNotes változatával és annak jelentőségével a karriered szempontjából.
Mi is az a szeptemberi fellendülés? Lauren McGoodwin, a Career Contessa alapítója és a Power Moves szerzője szerint a szeptemberi fellendülés azt jelenti, hogy a vállalatok megnövelik álláshirdetéseiket és a felvételt a munkakeresők számára. Ez a tendencia általában szeptember elseje után kezdődik és Halloween-ig tart. „Bár nincs konkrét adat” – mondja Lauren – „csak menj fel a LinkedIn-re. Könnyű olyan anekdotikus bizonyítékokat találni, amelyek ezt alátámasztják!” És igaza van. Úgy tűnik, hogy idén mindenütt erről beszélnek, hogy szeptemberi fellendülés van, és a munkakeresőknek ezt kell használniuk, hogy biztosítsák egy új pozíció megszerzését az év végéig.
Mi okozza a szeptemberi fellendülést? Ahogy McGoodwin elmagyarázta, nincsenek konkrét adatok a szeptemberi fellendülésről. Az Indeed szerint a vállalatok túlnyomórészt januárban és februárban végeznek legtöbb felvételt. Tehát mi okozza ezt a fellendülést az év későbbi részében, ha ez nem egy csúcs felvételi időszak? Néhány lehetséges ok lehet.
Vége a nyárnak, és az emberek visszatérnek a munkához. „Ebben az időszakban többen a munkára összpontosítanak, és nem küzdenek a gyermekfelügyelet, a nyaralás stb. szervezésével, így a munkakeresők most nagyobb megtérülést kapnak erőfeszítéseikre a munkakeresés terén” – magyarázza McGoodwin. A cégeknek, amelyek pénzügyi éve hamarosan véget ér, csapataiknak fel kell használniuk a fennmaradó költségvetéseiket, hogy értékes munkavállalókat találjanak. Az ünnepek közeledtével olyan iparágak, mint a kiskereskedelem, készülnek a szezonálisan fokozódó munkára, és felvételt hirdetnek, hogy az előttük álló forgalmas idényre felkészüljenek. Az év második felében egy másik vakációszezon kezdődik néhány hónap múlva. A vállalatok, amelyeknek az év második felében nem növekszik a forgalma, szeptemberben és októberben töltik be a nyitott pozíciókat, mielőtt az ünnepi szezonban lelassulna a kereskedelem novemberben és decemberben. Mit jelent ez a munkakeresők számára? Egyszerűen fogalmazva, ez az év legjobb ideje egy új lehetőség biztosítására az év végéig. Ha aktívan munkát keresel, vagy fontolgattad, hogy felnézz a munkaerőpiacra, most a kedvező időszak. Ha lemaradsz a szeptemberi és októberi felvételi hullámról, akár január vagy február is lehet, mire új állást találsz. „Ideje a munkakeresőknek kikapcsolni a nyári automatikus üzemmódot, és elkezdeni az elköteleződést” – tanácsolja McGoodwin. „Frissítsd az önéletrajzodat, legyél aktív a LinkedIn-en, látogass el networking eseményekre, és szervezz be tájékoztató interjúkat.”
Hogyan készülj fel a szeptemberi fellendülésre? Ha meg vagy győződve arról, hogy eljött az idő a munkaerőpiaci belépéshez, hol kezdj el? „Légy készen eladni a készségeidet! Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy a munkakeresés arról szól, hogy megtaláld a megfelelő párosítást – és minél gyorsabban el tudod adni magadat egy vállalat problémájának megoldásaként, annál jobb” – hangsúlyozza McGoodwin. Ha teljes mértékben ki akarod használni ezt a szeptemberi fellendülést, itt van öt dolog, amit most tehetsz.
- Frissítsd az önéletrajzodat és a motivációs leveledet: Alig van szükség mondani, de ha munkaerőpiacon vagy, itt az ideje frissíteni az önéletrajzodat és a motivációs leveledet. Jó ötlet egy sablon alapú önéletrajz és motivációs levél létrehozása, amit aztán az alkalmazott pozíciójához igazítasz.
- Frissítsd a digitális jelenlétedet: Kéz a kézben az önéletrajz és a motivációs levél frissítésével jár a digitális jelenlét frissítése. Győződj meg róla, hogy a LinkedIn profilod naprakész, és kiemeli a piacképes készségeidet, és ellenőrizd más csatornáidat is, hogy biztosan a legjobbat mutasd be.
- Networking, networking, networking: Tudom, hogy a networking a mai világban unalmasnak tűnhet, de ígérem, megéri. És tartsd észben, hogy a networking ma már nemcsak személyes eseményeket jelent. Lehet ez LinkedIn-en valakinek üzenetet küldeni és kapcsolatfelvételt kérni, Instagramon olyannal üzenetet küldeni, akinek a karrierjét csodálod, egy mentornál ajánlót kérni, vagy egy korábbi munkatársaddal virtuális kávét megbeszélni. Legyél autentikus és kreatív, hogy a networking működjön a számodra.
- Készíts célzott céllistát: Ha proaktív megközelítést szeretnél választani, készíts egy olyan cégeket tartalmazó listát, amelyek érdekelnek. Nézd meg az álláshirdetéseket azokon a cégek honlapján, kiküldhetsz üzenetet hideg vagy meleg kapcsolataidnak, vagy közvetlenül kapcsolatba léphetsz egy toborzással foglalkozóval.
- Follow-up: Azért van jelenleg ez a fellendülés, mert az emberek elfoglaltak. Ha nem kapsz választ egy networking kérésre vagy egy állásjelentkezésre, tegyél erőfeszítést, hogy felkövetkezz. Küldj egy kedves emlékeztetőt, hogy az üzenetedet vagy az önéletrajzodat az ő e-mailjük tetejére tolhasd. Ha még mindig nem kapsz választ a felkövetés után, legalább azt mondhatod, hogy megpróbáltad.